Meemaker van de week: Dewi!

“Om de relatie tussen studenten en docenten optimaal te houden, kijken we naar iedere student wat ze al kunnen en wat ze nog zou kunnen leren.”

Hoe ben je bij MBO Amersfoort Sportacademie terechtgekomen?
Ik startte in het schooljaar 2007/2008 als student op de Sportacademie Amersfoort en na 2,5 jaar stroomde ik door naar het CIOS niveau 4 in Arnhem. Op het CIOS heb ik het profiel Buurt, Onderwijs & Sport (BOS) gedaan om aansluitend op de ALO in Amsterdam te starten. En in 2017 mocht ik mijn ALO afstudeerstage op de Sportacademie Amersfoort uitvoeren en afronden. Nadat ik mijn diploma aan de ALO had behaald, werd mij gevraagd om te solliciteren en in het nieuwe schooljaar te beginnen als docent.

En wat doe je nu precies?
Nu ben ik Sport & Spel docent en studieloopbaanbegeleider van eerstejaars en tweedejaars niveau 3 studenten. Ik geef ook Kerntaak 3 (verplichte deel van het studiecurriculum) aan derdejaars niveau 3 studenten en Les & Leidinggeven aan eerstejaars niveau 4 studenten.

Wat vind je mooi aan het werk en wat inspireert jou hierin?
Om de relatie tussen studenten en docenten optimaal te houden, kijken we naar iedere student wat ze al kunnen en wat ze nog zou kunnen leren. Ik vind het waardevol dat voor een school met 550 studenten, de student zijn/haar docent toch makkelijk weet te vinden voor vragen. Vooral als je je bedenkt dat wij als docenten niet elke dag alle studenten in onze klas hebben of soms een student alleen van gezicht kennen. Ook werken we veel met studenten samen in verschillende projecten. In de voorbereiding van deze projecten zorgt het voor veel leerzame momenten met humor, een beetje stress maar vaak met een eindresultaat waar de studenten trots op kunnen zijn. En natuurlijk gaat dit met vallen en opstaan. Maar de meest prettige leersituatie en -omgeving is er een waarbij ik de studenten de ruimte geef om fouten te mogen maken en de tijd krijgen om te verbeteren. Dit is alleen maar goed voor de succesbeleving. Een positieve sfeer is dan natuurlijk essentieel.

“De meest prettige leersituatie en -omgeving is er een waarbij ik de studenten de ruimte geef om fouten te mogen maken en de tijd krijgen om te verbeteren.

Wat is jouw Meemakers verhaal dat jij wilt delen met collega’s?
Vier jaar geleden hebben wij met het docententeam de Olympiade weten te winnen en natuurlijk gaan wij dit jaar, mits de situatie het toelaat, weer voor de titel!