
27-06-2025
De week van Cas
Hoe lang werk jij al bij MBO Amersfoort en in welke functie?
Ik ben Cas de Vries en ik werk sinds 2015 bij MBO Amersfoort. Ik begon als stagiair op de Leusderweg, waar ik één dag per week lesgaf. Na verloop van tijd groeide mijn rol en werd ik docent burgerschap. Inmiddels ben ik ook coach en onderwijsontwikkelaar. Mijn loopbaan hier begon met kleine stappen, zoals het geven van een uurtje les per week tijdens de eerste periode van mijn stage, en groeide uit tot een volwaardige functie. Ik ben nog steeds met veel plezier docent burgerschap en coach.
Waarom heb je voor MBO Amersfoort als werkgever gekozen?
Mijn keuze voor MBO Amersfoort was niet heel bewust. Tijdens een stagemarkt op de HU in Utrecht kwam ik in contact met Mieke Timmermans en Liesbeth van Lenten. Hun warme en betrokken benadering gaf me een positief beeld van het mbo. Dit gevoel van welkom zijn en de behulpzaamheid van collega's hebben me overtuigd om hier te blijven. Liesbeth van Lenten, die helaas is overleden, speelde een grote rol in mijn beslissing. Haar betrokkenheid en warmte zorgden ervoor dat ik me hier direct thuis voelde.
Heb je ontwikkelmogelijkheden bij MBO Amersfoort en zo ja, welke mogelijkheden zijn dat?
Ja, er zijn volop ontwikkelmogelijkheden. Onlangs ben ik LC-docent geworden, wat inhoudt dat ik naast lesgeven ook onderwijsontwikkeling doe. Dit jaar heb ik bijvoorbeeld gewerkt aan de nieuwe kwalificatie-eisen voor burgerschap. Het traject was intensief, maar ik heb veel geleerd en ben trots op het resultaat. Ik heb verschillende leergangen gevolgd, waaronder een verdiepende leergang burgerschap en een LC-leergang. Door deze trajecten heb ik mijn vaardigheden en kennis weer een stuk verder kunnen ontwikkelen.
Hoe zie jij jouw toekomst/komende jaren?
De komende jaren wil ik me verder ontwikkelen in onderwijsontwikkeling. Met de nieuwe kwalificatie-eisen voor burgerschap zijn er nog veel stappen te zetten. Ik kijk ernaar uit om hieraan bij te dragen en mijn kennis verder te verdiepen. Het is een uitdaging om abstracte kwalificatie-eisen om te zetten in concreet onderwijs, maar ik vind het een interessante en leerzame taak. Ik hoop dat mijn bijdrage helpt om het onderwijs bij MBO Amersfoort verder te verbeteren.
Hoe is de samenwerking met collega's?
De samenwerking met collega's is heel goed. Iedereen is bereid om elkaar te helpen, vooral in drukke periodes. De cultuur verschilt per team, maar over het algemeen is er weinig competitie en veel collegialiteit. Dit jaar hebben we elkaars lessen en taken vaak opgevangen vanwege verlof, wat de band alleen maar heeft versterkt. Ik heb in verschillende teams gewerkt en merk dat de sfeer overal anders is, maar altijd positief en ondersteunend richting elkaar.
Wat vind jij het leukst aan de doelgroep van MBO Amersfoort en aan het werken met/voor studenten en/of medewerkers/docenten?
De studenten van MBO Amersfoort zijn heel direct en interactief, wat ik erg waardeer. Het opbouwen van een goede relatie met hen is belangrijk en levert veel op. De diversiteit aan achtergronden en culturen maakt het werk dynamisch en uitdagend. Het is een prachtige beloning om te zien hoe studenten zich ontwikkelen en hun plek vinden. Vooral de interactie en de verschillende perspectieven en inzichten die studenten inbrengen, maken het werk heel interessant.
Hoe ziet jouw werkweek eruit? En hoe is de werksfeer?
Mijn werkweek is heel gevarieerd. Hoewel er een vaste structuur is met roosters en lessen, weet je nooit precies hoe de week zal verlopen. Soms zijn er onverwachte gebeurtenissen zoals laatst de NS-stakingen waardoor er nauwelijks studenten op school waren en we weer online lessen gegeven hebben. Of als een student bijvoorbeeld iets minder fijn is opgestaan, dan merk je dat vaak ook in de dynamiek in de klas. Dat zorgt ervoor dat geen dag hetzelfde is en het werk nooit saai. En ook elke periode is weer anders. Want soms moet je in een periode elke dag om 08.30 uur beginnen. En dan ben je soms om 17.30 uur klaar. Dat is best pittig. Maar op een ander moment heb je een periode waarin je om 11.00 uur begint met lesgeven. Het varieert echt.
De werksfeer is prettig en collegiaal, met een goede balans tussen drukke en rustige periodes. De piekmomenten en de relaxte momenten wisselen elkaar af, wat zorgt voor een dynamische werkomgeving.
Op welke punten raad jij MBO Amersfoort aan als werkgever?
MBO Amersfoort is een fijne werkgever vanwege de centrale ligging van de locaties en de mooie, lichte gebouwen. De sfeer is open en er zijn veel ontwikkelmogelijkheden. De diverse teams en de betrokkenheid van collega's maken het een prettige werkomgeving. Het gebouw waarin ik werk, het HU-gebouw aan het Eemplein, is modern en licht, wat bijdraagt aan een fijne werksfeer. Daarnaast zijn er veel locaties van MBO Amersfoort in de buurt, wat zorgt voor een gevoel van verbondenheid. Omdat ik in een werkgroep zit, MBO Amersfoort breed, kom ik op veel locaties. Zo is het Leerhotel ook echt een mooie, bijzondere locatie. En ik sport bij onze sportlocatie de Bokkeduinen, ook dat is handig.
Wat is het mooiste of meest ontroerende dat je tijdens je werk bij MBO Amersfoort hebt meegemaakt?
Een bijzonder moment was de uitvaart van Liesbeth van Lenten, die mij hier binnenhaalde. Haar warme en betrokken benadering heeft veel voor mij betekend. Ook het behalen van mijn LC-functie en het succesvol afronden van het traject voor de nieuwe kwalificatie-eisen waren echt hoogtepunten voor mij. Daarnaast zijn er veel kleine momenten die het werk bijzonder maken, zoals het zien van studenten die zich ontwikkelen en hun plek vinden.
Spontane eigen aanvullingen? Altijd welkom!
Flex onderwijs is een uitdaging, maar ook een kans om onderwijsontwikkeling centraal te stellen. Ondanks de chaos en de veranderingen maken we er samen iets moois van. Het is leerzaam en geeft ruimte om te zoeken naar wat het beste bij je past. Het flex onderwijs biedt studenten de mogelijkheid om hun eigen route te kiezen en te ontdekken wat bij hen past, wat ik een waardevolle toevoeging vind aan ons onderwijsaanbod.

Het opbouwen van een goede relatie met studenten is belangrijk en levert veel op. De diversiteit aan achtergronden en culturen maakt het werk dynamisch en uitdagend. Het is een prachtige beloning om te zien hoe studenten zich ontwikkelen en hun plek vinden. Vooral de interactie en de verschillende perspectieven en inzichten die studenten inbrengen, maken het werk heel interessant.