In ‘de week van..’ vertellen medewerkers over hun werkweek en over de mogelijkheden, sfeer en toekomst bij MBO Amersfoort. Dit keer de week van Grietje Dijkstra: docent, studieloopbaanbegeleider en coördinator Entree voor Anderstaligen.
Ik vind de anderstalige studenten de mooiste doelgroep om mee te werken. Omdat je het doorzettingsvermogen ziet, de energie. De studenten zijn vaak heel open, heel puur.
Hoe lang werk je al bij MBO Amersfoort en in welke functie?
Dit is mijn zevende schooljaar bij EVA (Entree voor Anderstaligen). Ik ben hier begonnen als NT2-docent en studieloopbaanbegeleider (slb). Nu ben ik NT2-docent, slb’er en coördinator. Ik geef acht uur in de week les en de andere tijd heb ik coördinerende taken. Het lesgeven vind ik heel fijn. Dat ik actief met de doelgroep werk, dat geeft het coördinatorwerk meer betekenis. Het is belangrijk om te blijven snappen wat je doet, voor wie en waarom. Als coördinator ben ik verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit, de borging en de structuur van de opleiding. Dat we met elkaar de goede dingen doen, dat de inhoud klopt en dat we getraind en geschoold worden als team. Dit is een hele leuke combi-baan!
Waarom heb jij zeven jaar geleden voor MBO Amersfoort als werkgever gekozen?
Ik werkte hiervoor op een Internationale Schakelklas (ISK) in Utrecht en ik ben eigenlijk met mijn leerlingen van toen meegegroeid naar hier. Ik heb niet specifiek voor MBO Amersfoort gekozen, maar meer voor de doelgroep anderstaligen. Ik vond het MBO een interessante sector om in te werken, maar de anderstaligen als doelgroep vond ik nóg leuker. En toen bleek dat dat hier als een combinatie te vinden was. Fantastisch!
Er is nog geen jaar hetzelfde geweest. In het begin waren er wisselingen in het team. De laatste jaren is het heel stabiel. We zijn nu echt een team. Je kent elkaar goed. Je kunt in professionele setting met elkaar werken, maar er is ook ruimte voor persoonlijke verhalen. En voor humor en spelletjes. Dat zorgt ervoor dat ik heel veel binding voel met mijn collega’s, het team en ook deze locatie.
Heb je ontwikkelingsmogelijkheden bij MBO Amersfoort en zo ja, welke mogelijkheden zijn dat?
Jazeker! Ik ben als LB-docent begonnen, vervolgens LC-docent geworden en nu LD-docent. Die stappen heb ik doorlopen en ik heb in het team veel ruimte ervaren om te doen wat ik vind of voel dat goed is. Dat vind ik ook ontwikkelingsruimte. Je weet ongeveer wat je gaat doen op een dag. Hoe je dat gaat doen, dat is aan jou. Ik vind dat waardevol. Daar word je een betere docent van. Je krijgt vertrouwen en ruimte om te groeien. Het is een grote organisatie en er zijn veel mogelijkheden. Ik kan nu ook buiten de klas groeien. Maar in de klas groeien is minstens zo belangrijk. Daarvoor is volop aandacht. Met coaches, buddies en startbegeleiders. En wij doen intercollegiale lesbezoeken, dus bij elkaar kijken en observeren. Dat is heel leerzaam.
Hoe zie jij jouw toekomst/de komende jaren?
Mijn doel om de functie te hebben die ik nu heb, heb ik gerealiseerd. Ik denk een beetje na over wat de volgende stap zou kunnen zijn. Maar ik zit hier lekker op mijn plek. Ik vind het een fijne locatie om te werken. Ik voel me gezien en gehoord door mijn collega’s. Wat de toekomst brengt, dat weet ik dus eigenlijk niet. Maar voor nu denk ik, ik zit hier heerlijk.
Hoe is de samenwerking met je collega’s? En hoe is de werksfeer?
De samenwerking is fijn. We hebben veel overlegmomenten. Over studenten of over een hulpvraag van iemand. Besluiten nemen is een teamverantwoordelijkheid. Zo zitten we er ook echt in. We kennen alle studenten goed, zodat je elkaar ook kunt helpen met casussen.
Het team is fijn en warm, flexibel en oplossingsgericht. Er zit veel positieve energie in het team en dat werkt heerlijk. Ik voel me erg gesteund in wat ik doe.
We zijn als team EVA bezig met bewegen van bescheiden naar trots. Als team vinden we alles zo normaal, maar we zijn heel goed in het begeleiden van studenten en aandacht hebben voor elkaar. Daarnaast hebben we veel vakinhoudelijke kennis. Het is belangrijk dat we dat laten zien, dat we daar echt trots op zijn.
Wat vind je het leukste aan de doelgroep?
Ik vind de anderstalige studenten de mooiste doelgroep om mee te werken. Omdat je het doorzettingsvermogen ziet, de energie. De studenten zijn vaak heel open, heel puur. Het zijn mooie, bijzondere mensen die zoveel ellende en leed hebben meegemaakt en toch optimistisch, dankbaar en respectvol zijn. Om daar onderdeel van te mogen zijn is iets wat mij in mijn persoonlijke en privé setting veel brengt. Dat je elke dag een soort van gespiegeld wordt met het verwende leven dat wij hebben. Dus het is heel verrijkend om al die culturen te leren kennen. Het brengt zoveel moois. Mooie gesprekken, kennis over de wereld, inzicht in jezelf en je eigen leven. Het houdt je scherp in die zin. En ja, het is ook intensief en heftig om te horen wat de studenten meemaken. Maar het is iets prachtigs als ze dat met je willen delen.
Waar komen de studenten die bij EVA zitten vandaan?
We hebben hier rond de dertig verschillende culturen. Het gros komt uit het oorlogsgebied in het Midden-Oosten en Afrika: Syrië, Afghanistan, Eritrea. De meeste studenten hebben een trauma. De vraag is hoe actief die op dit moment is. Je weet vaak niet zo goed wat iemand triggert. Dat geeft een unieke tendens in de groep, of in de gang. Omdat je er met elkaar bewust van bent om traumasensitief te handelen en te begeleiden.
En de wereld staat natuurlijk in brand. Dat merken wij ook in de klassen. De spanningen in de wereld, die komen ook bij ons terug. Dat vraagt van mij en mijn collega’s dat wij goed op de hoogte zijn van wat er allemaal speelt. Geen partij kiezen en voor iedereen openstaan. Daar ga je het gesprek over aan met studenten. En dat is tegelijkertijd het allermooiste van dit werk. Als je houdt van culturen, dan is dit wel de plek waar je alle culturen van binnen en buiten leert kennen.
Hoe ziet jouw werkweek eruit?
Ik werk vier dagen, woensdag is mijn vrije dag. Op maandag, dinsdag en vrijdag besteed ik de meeste tijd aan mijn coördinatortaken. Op donderdag geef ik nog veel les en op vrijdagochtend sta ik ook voor de klas. Ik geef acht uur in de week les aan mijn eigen klas: drie uur in de week studieloopbaanbegeleiding en vijf uur in de week Nederlands.
Tijdens mijn coördinerende dagen, zorg ik dat er binnen het team plannen worden uitgewerkt, dat er projecten worden opgestart en check ik of alles loopt. Verder heb ik contact met collega’s van de EVA en de andere teams en collega-scholen in het land. En donderdagmiddag hebben wij van 15.00-17.00 uur vergadering over onder andere studentbesprekingen, vakgroepoverleg en praktische mededelingen voor het team. Iedere donderdag hebben we ook een drie-uurtje. Een kort moment waarin een collega de andere collega’s meeneemt op een bepaald onderwerp. Op vrijdag ben ik één van de aanspreekpunten op locatie als de onderwijsmanagers niet in huis zijn. Dat hoort bij mijn LD-rol. Het is heel afwisselend!
Op welke punten raad je MBO Amersfoort aan als werkgever?
Wat ik heel mooi vind hier zijn de interne scholingsmogelijkheden via de TOF-academie en de leerdagen. De interne scholingsmogelijkheden vind ik echt een grote plus. Dat vind ik ook allemaal van die ontwikkelmomenten. Het is leuk en belangrijk om uit te wisselen met collega’s. En de activiteiten die voor de medewerkers worden georganiseerd, zoals een personeelsfeest. Hier op de locatie wordt er veel aandacht besteed aan ontwikkeling, van jou als professional. Daar is veel ruimte voor. Dat vind ik de grootste plus van MBO Amersfoort.
Wat is het leukste/mooiste/grappigste/ontroerendste dat je tijdens je werk hebt meegemaakt?
Ik heb een paar keer zulke mooie, open, kwetsbare gesprekken gehad met slb-studenten die eigenlijk niet wilden praten. Die je uitnodigt voor een gesprek van een kwartier en waarmee je uiteindelijk anderhalf uur zit. Dat ze zo openbloeien en je zo’n mooi gesprek hebt over wie ze zijn, wie ze willen zijn en waar ze tegenaan lopen. Dat ze zichzelf zo kwetsbaar opstellen en dat je dat dan zelf ook doet. Dat je zo’n gesprek uitloopt en dan denkt: Wauw! Dat is ontzettend waardevol. En waar ik ook heel blij mee ben is als studenten elkaar helpen of gaan corrigeren over bijvoorbeeld regels in de klas. Dat vind ik heerlijk, als dat gebeurt.